
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
«THE DAY HAS COME WHEN WE ALL RECOGNIZED THAT 

INFORMATION HAS BECOME ANOTHER TYPE OF WEAPON»: 
THE ARCHITECTURE OF RUSSIAN DISINFORMATION 

 
 

 
 
 
 

 

 
 
Authors: 
Anastasiia Romaniuk, social network monitoring expert of the Civil Network OPORA 

Milena Komar, Kyiv School of Energy Policy 

 
 

 

 
 
 

August 2023 



1 

Acronyms and Abbreviations 

IAEA International Atomic Energy Agency 

KSEP Kyiv School of Energy Policy  

NPP Nuclear Power Plant  

OSCE Organization for Security and Co-operation in Europe 

UN United Nations 

ZNPP Zaporizhzhia Nuclear Power Plant 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



2 

Contents 
 

 
Introduction .................................................................................................................................................. 3 

Actors and mechanisms of the spread of Russian disinformation ....................... 3 

Speakers of Russian disinformation about the occupation of the ZNPP ........ 7 

Tactics of Russian disinformation.................................................................................................. 9 

Conclusions................................................................................................................................................... 11 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
  



3 

Introduction 

  
Back in 2015, the Minister of Defence of the Russian Federation, Serhey 

Shoigu, stated that "the day has come when we all recognized that the word, 
camera, photograph, the Internet and, in general, information have become 
another type of weapon, another type of armed forces. This weapon can be used 
both in a bad and in a good way. This is a weapon that in different years took part 
in the events of our country in different ways - both in defeats and in victories." 

In 2013, a year before the start of the war in Ukraine, the Chief of the General 
Staff of the Russian Federation, Valery Gerasimov, published a programmatic 
article, better known as the "Gerasimov doctrine", where he described the concept 
of hybrid war in the vision of the Russian military leadership. There, Gerasimov, one 
of the authors of the modernization of the Armed Forces of the Russian Federation, 
proclaimed the importance of non-military measures for waging a modern war, 
one of which is "information confrontation".Thus, for Gerasimov, who is currently 
the head of the General Staff of the Russian Federation, "information confrontation 
opens wide asymmetric possibilities for reducing the combat potential of the 
enemy", and therefore, during the conduct of war, "it is necessary to carry out 
actions in the information space, including for the protection of one's own 
facilities." Thus, one of the results of the transformation of information into a 
weapon is disinformation and propaganda, and a clear proof is the increase in the 
budget of the Russian state forces, shortly before the start of a full-scale invasion, 
by more than three times. 

In this text, we will consider how the architecture of Russian disinformation 
is arranged and what are the key techniques and principles of disinformation using 
the already familiar example of disinformation about the Zaporizhzhia Nuclear 
Power Plant (ZNPP). Thus, we singled out that the key actors in the spread of 
Russian disinformation are representatives of the state authorities of the Russian 
Federation, Russian state platforms for global communication, proxy sources, 
hidden influences in social networks, and hackers. In the context of disinformation 
regarding the Russian occupation of the ZNPP, we found that the main speakers 
of disinformation here are local collaborators, representatives of Russian 
diplomacy, individual representatives of Rosatom, Russian politicians and the 
military. We singled out that the dominant techniques used by the Russians in the 
design of disinformation narratives are "discredit" and "disarm" and considered 
how the Russians used them in the context of ZNPP. 

  

Actors and mechanisms of the spread of Russian disinformation 

 
According to the report of the US State Department, Russian disinformation 

has 5 main distribution platforms: 

https://web.archive.org/web/20230501114056/https:/ria.ru/20150327/1054977094.html
https://web.archive.org/web/20170820160806/http:/www.vpk-news.ru/articles/14632
https://web.archive.org/web/20230501123744/https:/russian.rt.com/russia/article/496787-gerasimov-voina-novoe-pokolenie
https://www.populismstudies.org/Vocabulary/weaponization-of-information/
https://www.oporaua.org/article/viyna/antipropaganda/24031-blokuvannia-derzhavnikh-rosiiskikh-media-chi-efektivno-perekrivaiut-kisen-propagandi
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf


4 

— representatives of the state authorities of the Russian Federation: 
statements of the Kremlin and representatives of the Cabinet of Ministers of the 
Russian Federation, messages and statements on their official websites and pages 
in social networks, 

— Russian state platforms for global communication: Russian state media 
for domestic and international audiences located both in Russia and abroad, 

— proxy sources: pro-Russian international media that are not publicly 
funded from the state budget of the Russian Federation (or they try not to 
advertise the sources of funding), local media in local languages, unconscious 
spreaders of Russian narratives, reinforcement of Russian narratives in foreign 
governments, 

— hidden influences in social networks: interference in local discourses 
both in Russia and abroad, information campaigns to reduce trust in international 
and state institutions of other countries, strengthening of protests and social 
conflicts, 

— hacker attacks and operations: cyber operations aimed at hacking 
personal and state accounts, capturing and cloning websites, stealing data, 
falsification, discrediting official sources and official media. 

 

 
 
Thus, Russia is building a complex and multi-level infrastructure for the 

dissemination of disinformation, which, according to the researchers of the Global 
Engagement Center, allows, firstly, to spread different variations of the same false 
narrative, tailored to different audiences, and secondly, allows the Kremlin to 
distance itself and manage their reputation if their proxies spread risky and 

https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf


5 

dangerous narratives, and thirdly, multiply the reach and resonance of false 
narratives by repeating them from a multitude of different channels. This triad of 
informational needs of Russia is vividly illustrated by the case of the spread of 
Russian disinformation about the Bucha massacre. Thus, only within 3 days after 
the publication of evidence of the crime committed by the Russian military during 
the occupation of the city of Bucha, 509 posts containing various versions of 
Russian disinformation about the crime spread through the international segment 
of Facebook. It was distributed by various actors: as members of groups and 
administrators of various public pages, pages of media and news aggregators, 
pages of political institutions, public figures and even foreign political parties. 

Russian media under the jurisdiction of the Russian Federation do not have 
the right to talk about the Russian war in Ukraine in a different way than it is 
covered by the Russian authorities and the armed forces of the Russian Federation 
- according to the law "On Fakes About the Russian Army" adopted on March 4, 
2022, dissent is punishable by up to 3 years of imprisonment. The Russian 
government communicates with the domestic audience of the Russian 
Federation through an extensive system of media platforms: 10 publications, 6 TV 
channels, 5 radio stations and 4 news agencies. 

Russian disinformation spreads to the international audience both through 
state broadcasters in foreign languages (Russia Today and Sputnik) and through 
proxy sources: de jure non-Kremlin media, organizations, etc., which act in the 
interests of the Russian government. Thus, the researchers of the Global 
Engagement Center singled out a definitely not exhaustive, but illustrative list of 
such proxies. It mostly refers to the mass media aimed at various foreign audiences 
and pseudo-research centers that spread pro-Russian narratives under the guise 
of analytical or scientific materials, for example, the Canadian "research" portal 
Global Research, the multilingual news portal News Front, located in occupied 
Crimea, or pseudo - analytical portal South Front. Some "experts" also play along 
with Russian propaganda. Citizens of the USA or European countries spread 
Russian disinformation and create the illusion that Russia is supported in the West 
as well, and also work to worsen the image of Ukraine. These are not only political 
scientists, journalists or analysts, but also athletes, actors, musicians and other 
public influencers. In addition, Russia has an extensive network of cultural 
diplomacy that promotes the concept of a "Russian world", creates a positive 
image of the Russian government and army, and spreads disinformation about the 
Russian war in Ukraine. Among them is the Public Diplomacy Support Fund 
named after O. M. Gorchakova, Russian Cooperation and the "Russky Mir" 
Foundation, which have dozens of regional offices around the world. The Russian 
Orthodox Church is also an important tool for spreading disinformation. Its 
parishes are in more than 10 European countries and work in the interests of the 
Russian authorities. 

Russia also uses international organizations, such as the UN and OSCE, to 
spread disinformation. Russian diplomats at UN Security Council meetings 
repeatedly justified the invasion and accused Ukraine of violating international 
norms. Thus, for example, Russian Ambassador Vasiliy Nebyendza used the UN as 

https://www.oporaua.org/news/viyna/antipropaganda/23973-brekhnia-na-eksport-iak-poshiriuiut-rosiisku-propagandu-pro-buchu-v-zaboronenomu-na-rf-feisbutsi
https://oporaua.org/report/polit_ad/24714-informatsiinii-prostir-tot-obmezhennia-ukrayinskikh-resursiv-ta-okupatsiini-prorosiiski-alternativi
https://oporaua.org/report/polit_ad/24714-informatsiinii-prostir-tot-obmezhennia-ukrayinskikh-resursiv-ta-okupatsiini-prorosiiski-alternativi
https://www.bbc.com/news/world-europe-17840134
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.globalresearch.ca/
https://news-front.info/
https://news-front.info/
https://spravdi.gov.ua/en/foreign-voices-of-the-russian-propaganda/
https://voxukraine.org/en/the-international-summit-for-peace-in-ukraine-or-how-to-promote-the-kremlins-rhetoric-in-europe
https://ui.org.ua/sectors/projects/research-sectors/gorchakov-diplomacy-fund/
https://ui.org.ua/sectors/projects/research-sectors/gorchakov-diplomacy-fund/
https://ui.org.ua/sectors/rossotrudnichestvo-the-unbearable-harshness-of-soft-power/
https://ui.org.ua/sectors/russkiy-mir-foundation/
https://ui.org.ua/sectors/russkiy-mir-foundation/
https://texty.org.ua/d/2023/germs_v2/en
https://usun.usmission.gov/remarks-by-ambassador-thomas-greenfield-at-a-un-security-council-meeting-called-by-russia-to-spread-disinformation-about-ukraine/
https://rpr.org.ua/en/news/the-west-takes-the-blame-russia-holds-back-dissecting-disinformation-tactics-of-russian-diplomats-in-the-osce/
https://www.nytimes.com/2023/04/05/world/europe/russia-un-security-council.html
https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3601158-rosia-namagalasa-posiruvati-v-radbezi-oon-fejki-pro-brudnu-bombu.html


6 

a platform to spread Russian disinformation about the alleged development of a 
"dirty bomb" by Ukraine, and also, as we mentioned in the previous article, 
convened a meeting of the UN Security Council regarding Ukraine's alleged 
shelling of the ZNPP. 

Also, Russian informational influences are carried out with the help of local 
media that have no ties to the Russian authorities, but spread narratives in the 
interests of the Kremlin. Thus, for example, in March 2022, the Africa Center for 
Strategic Studies analytical center recorded at least 16 Russian information 
campaigns in the countries of the African continent, carried out by local media and 
organizations. Another scenario of hidden influences: hacker attacks and social 
networks. Thus, in the period from 2018 to 2021, the company Meta, which owns 
the Facebook and Instagram social networks, deleted 79 pages, 1862 groups, 606 
accounts and 84 Instagram accounts, which, masquerading as Ukrainian, spread 
Russian narratives, and in general, during 2017-2020, the company discovered that 
Russia used its platforms to covertly interfere in the information fields of more than 
50 countries around the world. In the course of such operations, both influence on 
public discourse and attempts to extract sensitive information from Ukrainian 
journalists, the military, and government officials were carried out using the 
accounts of fake persons. Moreover, during the 2022 midterm elections for the US 
Senate, the head of the "Wagner" PMC and the founder of the "Trolls from Olgino" 
factory and "Internet Research Agency", the Russian businessman Yevgeny 
Prigozhin directly confirmed Russian interference in the American elections 
through social networks and stated that they "we are interfering and we will 
continue to interfere. Carefully, accurately, surgically and in our own way, as we 
know how to do." 

In addition to the ability to develop targeted messages for different 
audiences, such a complex structure allows for the constant spread of Russian 
disinformation. If in the case of the domestic audience, the authoritarian regime 
has full control over the information space of its own citizens, then when working 
on a foreign audience, the Russians need to maneuver against opposition from the 
target countries. So, for example, with the beginning of the full-scale Russian war 
on the territory of Ukraine, the broadcasts of the international state Russian mass 
media Russia Today and Sputnik were banned at the EU level and fully or partially 
restricted in other countries of the world. To comply with these sanctions, access 
to the pages and applications of Russia Today/Sputnik was restricted by the 
companies Microsoft, Apple and Google. Research by the Civil Network OPORA 
showed that the sanctions had a significant impact on the activity of the blocked 
media as well as on other Russian media that were not subject to the sanctions. At 
the same time, the content in Arabic and Spanish languages was the most actively 
distributed, because in the countries of speakers of these languages no measures 
were implemented to counter Russian propaganda and disinformation. Moreover, 
as of December 2022, the reach of Russia Today's Spanish-language Facebook 
page is almost three times higher than that of the publication's main page. As of 
January 2023, 50 countries of the world have imposed sanctions against Russian 

https://africacenter.org/spotlight/mapping-disinformation-in-africa/
https://www.oporaua.org/article/vybory/polit_ad/23277-facebook-sistematichno-vidaliaie-tsili-merezhi-akauntiv-storinok-ta-grup-chomu-i-iak-tse-vidbuvaietsia
https://about.fb.com/wp-content/uploads/2021/05/IO-Threat-Report-May-20-2021.pdf
https://www.oporaua.org/article/polit_ad/24394-sotsialni-merezhi-ta-promizhni-vibori-v-ssha-iak-zupinili-potik-dezinformatsiyi
https://www.oporaua.org/article/viyna/antipropaganda/24031-blokuvannia-derzhavnikh-rosiiskikh-media-chi-efektivno-perekrivaiut-kisen-propagandi
https://www.oporaua.org/article/polit_ad/24553-rosiiska-propaganda-v-ispanskomovnomu-infopoli
https://www.oporaua.org/article/polit_ad/24501-obitnuti-informatsiini-pazuri-kremlia-iak-svit-obmezhuie-rosiisku-propagandu


7 

mass media and media persons, and 215 Russian media persons have been subject 
to personal sanctions. 

  

Speakers of Russian disinformation about the occupation of the ZNPP 

  
To illustrate the mechanisms of creation and dissemination of Russian 

disinformation, we coded an array of news reports from Russian state media about 
the Zaporizhzhia NPP, collected to study narratives of Russian disinformation 
about the ZNPP. Thus, we coded an array of 345 news messages according to the 
following categories: 

1) "voices" of Russian disinformation: who are referred to by the Russian mass 
media when covering the events surrounding the ZNPP, 

2) tactics used in the development of disinformation messages. 
Various voices spread Russian misinformation in the case of the 

Zaporizhzhia NPP, the narratives of which we have read in detail earlier. Thus, the 
following are involved in the spread of disinformation about the ZNPP: 

  

Speaker Number of 
mentions 

Local collaborators 148 

Russian diplomacy 127 

Representatives of Rosatom 51 

Russian politicians 59 

Russian military 44 

Nameless representatives of the government/army 14 

Statements of Russian authorities (for example, a statement 
from the Ministry, etc.) 

18 

Rosatom as an institution 7 

Own anonymous sources 8 

"Independent experts" 6 

Journalists of the publication 6 

Rostechnadzor 1 

Residents of Energodar 1 

  

https://www.oporaua.org/article/polit_ad/24531-obitnuti-informatsiini-pazuri-kremlia-tisiacha-oblich-rosiiskoyi-propagandi


8 

The main "mouthpieces' of Russian disinformation about the ZNPP are 
representatives of the local occupation authorities, and they most often spread 
the second most popular narrative in the studied media about "provocations and 
nuclear blackmail" on the part of Ukraine. Thus, the most public among the local 
collaborators is Vladimir Rogov, the so-called member of the main council of the 
occupation administration of the Zaporizhia region. Rogov's anti-Ukrainian 
activities began around 2008, and during the Revolution of Dignity, the 
organization headed by Rogov organized "anti-maidans" in Zaporizhzhia. Rogov 
had ambitions for power in the region back then, in 2014, but then he fled to Russia 
together with many pro-Russian politicians, returning to Ukraine only after Russia 
occupied part of the Zaporizhzhia region. For the most part, the voice of 
collaborators who are directly "on the ground" is used as a source of news about 
the situation in Energodar and directly at the ZNPP. This is exactly how they report 
on Ukraine's alleged shelling of power plant facilities and describe terrifying 
scenarios of Ukraine's imagined intentions to cause a man-made catastrophe to 
achieve military and geopolitical goals. Also, representatives of local occupation 
administrations are the main proponents of the idea of subordinating the ZNPP to 
the Russian corporation Rosatom, presenting this idea as an "initiative from below" 
and the own desire of ZNPP employees and energy donors. We can see echoes of 
these theses in the statements of Russian diplomats and politicians. It is significant 
that we recorded only 2 cases when this idea was expressed by the representatives 
of "Rosatom'' themselves and not a single statement on this matter from Rosatom 
as an institution. 

The second most frequently mentioned are representatives of Russian 
diplomacy. Most often, we come across the statements of, for example, the 
spokeswoman of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, Maria 
Zakharova, and the ambassador of the Russian Federation to the UN, Vasiliy 
Nebyendzia. A day before the start of the full-scale invasion, Zakharova was put on 
the EU sanctions list along with Russia Today editor-in-chief Margarita Simonyan, 
Russian TV presenter Vladimir Solovyov and other propagandists. Nebyendzya has 
been in his position since 2017 and since then has been systematically spreading 
Russian disinformation on one of the key international platforms. Most often, 
diplomats also accuse Ukraine of "provocations", repeating the thesis of local 
collaborators. Given their role, diplomats repeat the collaborators' narratives, 
directing them to an international audience, comment on the statements, actions 
of foreign governments and international organizations, and the interaction of 
Russians with them. At the same time, diplomats emphasize the fact that the 
Russians only protect the ZNPP and do not expose the facility to danger. 
Diplomats, as well as Russian politicians and the military, are key advocates of the 
conspiracy theory about the development of secret, illegal nuclear weapons by 
Ukraine. We observe only isolated statements on this matter from other speakers. 

The third are individual representatives of the Russian state nuclear 
power corporation Rosatom. Most often, we hear the voice of Renat Kaarchi - the 
advisor to the CEO of the corporation, a primatologist by education, who 
specialized in breeding monkeys before starting his career in nuclear energy. It is 

https://www.pravda.com.ua/articles/2022/08/16/7363403/
https://suspilne.media/209704-zaharova-simonan-i-solovjov-potrapili-do-sankcijnogo-spisku-es-zmi/
https://www.radiosvoboda.org/a/rosiya-uzurpator-vyhnaty-oon-zlochyn-ahresiyi/32195268.html
https://zn.ua/ukr/ECONOMICS/rosijskij-ekspert-atomnik-jakij-vodiv-mahate-po-zaes-naspravdi-fakhivets-iz-primativ-iz-mavpjachoho-rozplidnika-sukhumi.html


9 

noteworthy that we observe only rare and isolated comments about the 
occupation of the ZNPP by Russia from Rosatom as an institution, and only media 
comments by individual representatives of the corporation. Like other speakers, 
the loudest narrative from the mouths of Rosatom representatives is the topic of 
the so-called "provocations of Ukraine", and in second place is the coverage of 
various types of support for both ZNPP employees and Energodar citizens from 
both Russia in general and Rosatom in particular, as well as declarations of the 
intention to fully cooperate both with the IAEA and with other institutions from the 
international community on the issue of ZNNP (which contradicts the real actions 
of Russia in this context). 

Russian politicians and the military are the fourth and fifth most frequently 
mentioned speakers of disinformation in the studied media. As we have already 
noted above, it is they who popularize the disinformation narrative about Ukraine's 
cons of illegal nuclear weapons. In addition, traditionally, they insist that Russia 
protects the ZNPP from "Ukrainian provocations". 

  

Tactics of Russian disinformation 
  
As researcher Anton Shekhovtsov notes, Russian narratives can be divided 

into two levels - strategic and tactical. Thus, strategic narratives are more static and 
reflect the long-term priorities and interests of Russian politics and warfare. They 
have a clear logical structure and are more consistent. Instead, tactical narratives 
can be more chaotic and less coherent, as they function as point measures to 
reinforce strategic narratives. Tactical narratives are often more manipulative and 
emotional. 

Using the example of ZNPP, we saw how 6 disinformation narratives are 
woven into a three-fold metanarrative: Russia's responsibility and moral superiority 
over geopolitical opponents, Russia's irreplaceability on the global market, Russia 
as the only profitable and reliable partner for cooperation in the market. 

To reinforce profitable deceptive narratives, Russia uses the following tactics: 
− "discredit" 
− "divide" 
− "disarm" 
− "demoralize". 
This methodology was developed by Russia back in the days of the Soviet 

Union during the Cold War. As Vasyl Mitrokhin, the archivist of the First Main 
Directorate of the KGB, which was responsible for external intelligence, formulated, 
the main goals of the Soviet influence operations, which were later inherited by 
Russia, were: 1) "exerting influence on the enemy", 2) "weakening his political, 
economic, scientific technical and military positions". Thus, since 1959, the Soviet 
KGB had a separate unit responsible for disseminating disinformation. Practices 
developed in the last century by the already defunct state still remain the 
foundation for the development of Russian informational influences. In the context 

https://e.america.gov/t/ViewEmail/i/CD46E76EEAD07F9E2540EF23F30FEDED


10 

of Russian disinformation about the ZNPP, Russians mostly use two of these 
techniques - "discredit" and "disarm". 

Discredit. As Ladislav Bittman, the deputy head of the disinformation 
department of Czechoslovak intelligence in 1964-1966, described this tactic, "our 
main task was to notice and prepare all the enemy's weak points, his sensitive or 
vulnerable places, as well as to analyze his failures and mistakes in order to use 
them in our goals". 

Discrediting has become the dominant tactic of Russian propagandists. In 
the context of ZNPP, the most popular objects of discredit were the Ukrainian 
government, the army, and Ukraine's geopolitical partners. As we have already 
described in the first report on the narratives of Russian disinformation, the main 
informational priority of the Russians regarding the ZNPP is to depict the criminal 
intentions of the Ukrainians to use the ZNPP for "nuclear blackmail" and to put 
Ukrainians and citizens of neighboring countries at risk of man-made catastrophe 
for material or political dividends. We observe that Russia is systematically 
mirroring evidence-based accusations by Ukraine and international observers in its 
direction of systematic shelling of a nuclear energy facility, storage of weapons on 
its territory, and intentions to use the ZNPP as a tool of pressure. For the most part, 
the discrediting narratives are supported by intimidation that the absence of 
Russian troops in Energodar and in particular on the territory of the ZNPP will lead 
to a disaster, emotionally colored vocabulary and seasoned with conspiracy 
theories about the secret development of prohibited weapons by Ukraine on the 
territory of the power plant and the management of Ukraine by Western 
governments that (for some reason) are interested in nuclear disaster in Ukraine. 
Russians often use the technique of "clickbait", that is, the use of emotionally 
manipulative headlines and sharp accusations of various "enemies of Russia" of 
immoral and cruel actions and intentions. It is important to remember that in 
conditions of extensive and oversaturated media platforms and the number of 
events in the information space, a large part of users consume news content 
exclusively at the level of headlines. 

Disarm. The essence of this tactic is to create the illusion of no threat from 
your side to the enemy. Using this tactic, the Russians try to portray themselves as 
a safe and reliable player, trying to relax their enemy and prepare the ground for 
the surprise effect. In fact, this tactic is the basis of the two narratives outlined by 
us earlier: "Russia only protects ZNPP" and "Russia supports the operation of ZNPP 
and cooperates with everyone." Similar to discrediting, the use of this technique is 
accompanied by intimidation, namely by confronting oneself with "immoral" and 
criminally minded enemies - Ukraine and its geopolitical partners. In this context, 
the Russians also often use the illusion of an initiative "from below", that is, from 
the ZNPP employees and Energodar citizens. This is how the Russians broadcast 
"petitions" and statements of citizens who seem to feel more comfortable and safer 
under the control of the Russian Federation. It was under the auspices of the 
"initiative from below" that Russian propaganda framed the transfer of ZNPP to the 
control of the Russian corporation "Rosatom" - almost nowhere did we find a 
mention of this topic from the standpoint of the interests of the Russian state. 

https://e.america.gov/t/ViewEmail/i/CD46E76EEAD07F9E2540EF23F30FEDED


11 

Conclusions 

  
Thus we saw that the Russian authorities have built an extensive and 

complex infrastructure to spread disinformation at the global level. We singled out 
7 key platforms for both direct and indirect dissemination and scaling of 
disinformation: representatives of the Russian state authorities, Russian state 
platforms for global communication, proxy sources, hidden influences in social 
networks, hacker attacks and operations, activities of Russians within international 
institutions and the Russian Church. Such multi-channel allows, firstly, to create 
more effective targeted messages for different audiences, secondly, to form 
resistance to countermeasures on the part of countries and target audiences of 
informational influences, thirdly, to create the effect of an "echo chamber" - to 
increase persuasiveness their messages by repeating them from many different 
sources. 

Using the example of Russian disinformation about Zaporizhzhia NPP, we 
found that the key speakers of Russian disinformation were: local collaborators, 
representatives of Russian diplomacy, representatives of Rosatom, Russian 
politicians and the military. Thus, the function of local collaborators consists in 
creating the illusion of an "initiative from below" on the part of the local population 
and ZNPP employees, as well as producing "reliable news" from the epicenter of 
events. Also, representatives of local occupation administrations are the main 
proponents of the idea of subordinating the ZNPP to the Russian corporation 
Rosatom, presenting this idea as an "initiative from below" and the own desire of 
ZNPP employees and Energodar citizens. We can see echoes of these theses in the 
statements of Russian diplomats and politicians. For their part, Russian diplomats 
adapt the messages of the collaborators to an international audience and regularly 
comment on international events, strengthen conspiracy theories about the 
development of prohibited weapons by Ukraine, and especially emphasize the 
narrative that the Russians are only protecting the ZNPP and do not expose the 
facility to danger. As an institution, Rosatom itself rarely comments on events 
surrounding the ZNPP, however, we often observe media statements by individual 
representatives of the corporation, most often - statements about "provocations" 
by Ukraine and coverage of various types of support for both ZNPP employees in 
particular and Energodar citizens in general. Russian politicians and the military 
duplicate and amplify the statements of the actors listed above. 

From the point of view of the design of disinformation narratives, the most 
popular tactics of the Russians in the context of the ZNPP are discrediting and 
disarmament. Russia is systematically mirroring evidence-based accusations by 
Ukraine and international observers in its direction of systematic shelling of a 
nuclear energy facility, storage of weapons on its territory, and intentions to use 
the ZNPP as a tool of pressure. The Russians often influence their audience by 
intimidation that the absence of Russian troops in Energodar and in particular on 
the territory of the ZNPP will lead to a disaster, emotionally colored vocabulary and 
filled with conspiracy theories about the secret development of prohibited 



12 

weapons by Ukraine on the territory of the power plant and the management of 
Ukraine by Western governments. Russians often use the technique of "clickbait", 
that is, the use of emotionally manipulative headlines and sharp accusations of 
various "enemies of Russia" of immoral and cruel actions and intentions. At the 
same time, by discrediting Ukraine, Russia presents itself as a reliable and safe 
partner that protects the ZNPP from man-made disasters and other external 
threats. In the framework of this work, the description of the speakers and tactics 
of Russian disinformation regarding the ZNPP is illustrative in nature. As we have 
shown above, Russian disinformation is an extensive and complex system that has 
many more actors and platforms than the news reports from the Russian media 
that we have used. The case of ZNPP is not an exception, so for a deeper 
understanding, additional research on this topic is necessary. 
 


	Introduction
	Actors and mechanisms of the spread of Russian disinformation
	Speakers of Russian disinformation about the occupation of the ZNPP
	Tactics of Russian disinformation
	Conclusions

